Jednostka Ratowniczo – Gaśnicza nr 1,
ul Witosa 69
Dowódca Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej - mł.bryg. mgr inż. Jacek Gucwa
Zastępca dowódcy Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej – mł.bryg.mgr inż. Konrad Gurgul
tel. /018/ 448-69-71, /018/ 448-69-72, /18/ 448-69-73, fax(018) 448-69-79
e-mail: jrg1nowysacz@straz.krakow.pl
Do zadań jednostki ratowniczo – gaśniczej należy:
1) Organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń.
2) Dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych.
3) Wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby.
4) Wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych.
5) Wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych.
6) Przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym.
7) Współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń.
8) Rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym udział w ćwiczeniach na obiektach.
9) Realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG.
10) Prowadzenie doskonalenia zawodowego.
11) Udział w aktualizacji:
a) stanu gotowości operacyjnej,
b) procedur ratowniczych,
c) dokumentacji operacyjnej.
12) Udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych.
JRG nr 1 specjalizuje się w zakresie:
- ratownictwa chemiczno-ekologicznego
- ratownictwa wodnego
Powierzchnia obszaru chronionego - 734,24 km2.
Liczba mieszkańców w obszarze chronionym - 186,663 osób.
Rejon działania JRG nr 1 obejmuje:
miasta:
- Nowy Sącz w granicach administracyjnych (za wyłączeniem obszaru własnego działania określonego dla JRG nr 2),
- Grybów.
gminy:
- Chełmiec,
- Gródek nad Dunajcem,
- Grybów,
- Kamionka Wielka,
- Korzenna,
- Łososina Dolna,
- Nawojowa.
Samochody i specjalistyczne wyposażenie ratownicze:
JRG nr 1
GBARt 2,5/24 MERCEDES BENZ ATEGO 1326 4x4 – średni samochód ratowniczo-gaśniczy SLR, rok produkcji grudzień 2011, karosowany przez MOTOTRUCK KIELCE, zbiornik wodny 2500 [l], zbiornik środka pianotwórczego 250 [l], autopompa MOTOTRUCK HLT A24/10-4/40 (I stopień wydajność 2400 [l/min] ciśnienie 10 [bar]; II stopień wydajność 400 [l/min], ciśnienie 40 [bar]), zwijadło szybkiego natarcia 60 [m]. Podwozie firmy MERCEDES ATEGO, napęd uterenowiony 4x4, silnik o mocy 210 [kW], kabina 6 osobowa ( układ 2+4), dopuszczalna masa całkowita 14 000 [kg]. Specyficzne wyposażenie: wyciągarka samochodowa elektryczna SUPERWINCH TALON 14.0 siła uciągu 6,35 [t]; zestaw hydrauliczny firmy Lukas (pompa GS-6T; nożyce max siła cięcia 695 [kN]; rozpieracz ramieniowy max siła rozporu 230 [kN]; rozpieracz kolumnowy max siła rozporu 240 [kN]; przecinak do pedałów max siła cięcia 54 [kN]; poduszki wysokociśnieniowe Vetter V 31 (31 [t] siła podnoszenia) i V24 (24 [t] siła podnoszenia); agregat prądotwórczy moc 13 [kW], samochodowy maszt oświetleniowy 2x1000 [W].
GBA 2,5/24 Renault Midlum 220.14 4x4 - średni samochód gaśniczy, zbiornik z 2500 l wody, zbiornik z 250 l środka pianotwórczego, autopompa Ruberg R 30 / 2,5 o wydajności 2400 l/min, silnik Renault o mocy 220 KM, podwozie Renault, zabudowę nadwozia wykonał „ISS Wawrzaszek”, kabina 1+1+4, maszt oświetleniowy 2 x 500 W / 220 V, wyciągarka linowa 6,8 ton, ciężar 14 ton, napęd 4x4
GCBA 5/32 SCANIA P 380 – ciężki samochód gaśniczy, rok produkcji 2007, karosowany przez ISS Wawrzaszek, zbiornik wodny 5000 [l], zbiornik środka pianotwórczego 500 [l], autopompa RUBERG R 40/2,5 R I stopień wydajność 3600 [l/min] ciśnienie 10 [bar]; II stopień wydajność 250 [l/min], ciśnienie 40 [bar]); jedno zwijadło szybkiego natarcia 60 [m]. Podwozie firmy SCANIA , napęd 4x4, silnik o mocy 279 [kW], kabina 6 osobowa (układ 2+4), dopuszczalna masa całkowita 18 000 [kg]. Specyficzne wyposażenie: działko samochodowe wodno-pianowe wydajność 1600 [l/min], agregat prądotwórczy FOGO moc 2,2 [kW], maszt oświetleniowy 2x1000 [W], wentylator oddymiający, ubrania żaroodporne, pompa szlamowa Honda WT 30X.
GBARt 2,5/24 RENAULT MIDLUM 300.14 4x4 – średni samochód ratowniczo-gaśniczy , rok produkcji grudzień 2010, karosowany przez Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak Sp. z o.o. Bielsko-Biała , zbiornik wodny 2500 [l], zbiornik środka pianotwórczego 250 [l], autopompa WATEROUS HL 200 (I stopień wydajność 2400 [l/min] ciśnienie 8 [bar]; II stopień wydajność 250 [l/min], ciśnienie 40 [bar]), zwijadło szybkiego natarcia 90 [m]. Podwozie firmy RENAULT 300.14 , napęd uterenowiony 4x4, silnik o mocy 217 [kW], kabina 6 osobowa ( układ 2+4), dopuszczalna masa całkowita 14 000 [kg]. Specyficzne wyposażenie: wyciągarka samochodowa elektryczna SUPERWINCH EP 16,5 – siła uciągu 6,8 [t]; kamera termowizyjna HORNET 320, zestaw hydrauliczny firmy Holmatro (pompa DPU61 D20 duo, nożyce max siła cięcia 470 [kN], rozpieracz ramieniowy max siła rozporu 157 [kN], rozpieracz kolumnowy max siła rozporu 217 [kN], przecinak do pedałów max siła cięcia 78,5 [kN]); skokochron SP 16 Vetter; agregat prądotwórczy Eisemann moc 2,2 [kW]; przenośny maszt oświetleniowy 3x500 [W]; wentylator oddymiający; ubrania żaroodporne.
SCRt Renault Kerax 420.34 – ciężki samochód ratownictwa technicznego RW3, rok produkcji 2003, karosowany przez ISS Wawrzaszek. Podwozie firmy Renault, napęd uterenowiony 6x6, silnik o mocy 303 [kW], kabina 3 osobowa (układ 1+2), dopuszczalna masa całkowita 24 000 [kg]. Specyficzne wyposażenie: wciągarka sam. hydrauliczna BWT 15000 – siła uciągu 15 [t]; żuraw samochodowy firmy FASSI F 150A.22, max udźwig 6160 [kg] (1660 [kg] na max wysięgu 8 [m]) z wciągarką elektryczną Fassi V9 , uciąg 1020 [kg]; dwa zestawy hydrauliczne firmy Lukas (pompa GS-6R i PS-6R-elektryczna; 2x nożyce max siła cięcia 440 i 345 [kN]; 2x rozpieracz ramieniowy max siła rozporu 230 [kN]; 2x rozpieracz kolumnowy max siła rozporu 190 i 240 [kN]; przecinak do pedałów; poduszki niskociśnieniowe LAB 16U Holmatro (siła podnoszenia 16 [t]); agregat prądotwórczy samochodowy moc 20 [kW]; samochodowy maszt oświetleniowy 2x1000 [W]; przenośny agregat prądotwórczy Eisemann ED 7001; pompa elektryczna szlamowa FLYGHT.
SH-40 Volvo FM 12 – podest ruchomy samojezdny hydrauliczny PMT-40.01 z koszem, rok produkcji 2002, producent „Bumar Koszalin”. Podwozie marki Volvo FM12 , napęd 6x4, silnik o mocy 250 [kW], kabina 3 osobowa (układ 1+2), dopuszczalna masa całkowita 24000 [kg]. Max wysokość robocza ramienia 40 [m], max wysięg roboczy ramienia 21 [m].
SD-37 - samochód autodrabina mechaniczna z koszem , rok prod.2009 typ DLK 37CS o wysięgu roboczym 37 m, podwozie – IVECO, nadwozie – MAGIRUS, masa własna pojazdu – 14150 kg, liczba miejsc siedzących – 3, liczba osi – 2, pojemność i rodzaj silnika - 5880cm3 /wysokoprężny/, moc silnika - 220 kW, długość – 9.800 m, szerokość - 2.500 m, wysokość – 3.400 m, prędkość maksymalna – 90 km/h
SRchem Scania – samochód średni ratownictwa chemicznego, rok produkcji 2020, zbudowany na podwoziu samochodu Scania P500 z napędem 4x2. Kabina kierowcy dwudrzwiowa z miejscami do przewozu dwóch osób. Zabudowę specjalną stanowią ściany boczne i tylna wyposażone w komory sprzętowe zamykane roletami. Samochód jest kompletnie wyposażony w sprzęt. Podstawowe parametry samochodu to:Marka i typ - Scania P500, Moc silnika - 368 kW, Pojemność silnika - 12742 cm3, Masa własna -13200 kg.
SLRwod Mercedes Sprinter 519 CDI 4x4 - Lekki samochód ratownictwa wodnego SLRwod, nr operacyjny 342 K 71. Mercedes Sprinter 519 CDI 4x4, nr rejestracyjny KR 7H895. Rok produkcji 2015 Kompletne wyposażenie indywidualne dla 4 nurków, sprężarka powietrza, wciągarka elektryczna. Silnik wysokoprężny Diesel poj. 2987cm3. Dopuszczalna masa całkowita 5000
GCBM 19 Jelcz – samochód cysterna o pojemności zbiornika wodnego 19 000 [l], rok produkcji 1993, producent „Metalchem-Kościan”. Ciągnik marki Jelcz – Steyr, napęd 4x2, silnik o mocy 235 [kW]. Cysterna wyposażona w pompę pożarniczą Rossenbauer - Fox wydajność 2100 [l/min].
SCN Kont – samochód specjalny, na wyposażeniu posiada sprzęt przeciwpowodziowy, system zapór przeciwpowodziowych, łodzie aluminiowe z silnikami Johnson/evinrude, namiot pneumatyczny, napęd 8x6, nadwozie Mercedes Actros, silnik o mocy 435 KM.
Przyczepa kontener pompowy na wyposażeniu znajdują się motopompy szlamowe.
SLRRt NISSAN NAVARA 4X4 – samochód lekki, rozpoznawczo ratowniczy, rok produkcji, 2013, moc silnika 140 [kW], ładowność 590 kg, miejsc 5.
Samochody na wypsażeniu KM PSP Nowy Sącz stacjonujące w JRG nr 1 Nowy Sącz:
SCkw Scania - Ciężki samochód kwatermistrzowski z żurawiem SCKw nr operacyjny 340 K 82 Scania P 320 4x4 nr rejestracyjny KR 2J820. Rok produkcji 2015. Żuraw hydrauliczny Fassi F 110A.0.22E Ładowność 9 ton. Wyposażenie dodatkowe : pług do odśnieżania, wciągarka. Silnik wysokoprężny Diesel poj.9291 cm3. Dopuszczalna masa całkowita 22000 kg.
SLKw Ford Transit - Ford Transit Custom 9 osób/ładowność 1000 kg nr rejestracyjny KN 80 903. Rok produkcji 2014. Silnik wysokoprężny Diesel poj. 2198 cm3
Dopuszczalna masa całkowita 3000 kg
Mikrobus Renault trafific - Lekki samochód do przewozu ratowników. Numer operacyjny 340 K 93. Marka Renault Trafic - 9 osób, nr rejestracyjny KN 33 667. Rok produkcji 2006. Silnik wysokoprężny Diesel poj. 1995 cm3. Dopuszczalna masa całkowita 3040 kg
SOp Skoda SuperB - Lekki Samochód Operacyjny SLOp nr operacyjny 340 K 95. Skoda SuperB, nr rejestracyjny KN 46 223. Rok produkcji 2008. Silnik wysokoprężny Diesel poj. 1968 cm3. Dopuszczalna masa całkowita 2110 kg
SLRr Suzuki - Lekki samochód rozpoznawczo ratowniczy SLRr nr operacyjny 340 K 92. Suzuki Grand Vitara 4x4 nr rejestracyjny KN 58 952. Rok produkcji 2010. Silnik benzynowy czterosuwowy poj. 2393 cm3. Dopuszczalna masa całkowita 2100 kg
SOp Skoda Fabia - Lekki Samochód Operacyjny SLOp nr operacyjny 340 K 90. Skoda Fabia II Style nr rejestracyjny KN 46 221. Rok produkcji 2008. Silnik benzynowy czterosuwowy poj. 1198 cm3. Dopuszczalna masa całkowita 1565 kg